Hvad var det der skete for store dele af Danmarks handymen, da Coronapandemien satte ind? Hør ISOLA’s danske markedschef Michael Lindbergs bud på årsagen
Isola er en norsk ejet virksomhed som producerer og sælger byggematerialer inden for kategorien tag, væg, gulv og grund. ISOLA består af 5 fabrikker og har 270 ansatte i hele koncernen (Sverige, Norge og Danmark).
ISOLA Danmark har hovedkontor i Videnparken.
Her har vi sat Michael Lindberg – som er Markedschef i Isola Danmark – stævne til en lille snak omkring ISOLAs oplevelse af salget af deres byggematerialer, da Danmark lukkede ned, hvor alle Danmarks handymen valfartede til de danske byggemarkeder for at fylde deres trailere.
Michael fortæller: ”Tagpap var et af de produkter som ISOLA suverænt solgte mest af, da Danmark var lukket ned. Her var der meget run på byggemarkederne af DIY-håndværkere. Selvbyggertagpappen er et af de produkter der kan håndteres af alle, idet den ikke kræver varmepåvirkning, men har et klæbefelt i samlingerne. Så det er virkelig nemt at håndtere, selvom man ikke er professionel håndværker.” Og han fortsætter: ”Vi kunne mærke at det gav en øget henvendelse i den periode hvor landet var lukket ned. Og vi kunne bestemt også se det på vores salg. ”

En naturlig årsag
Vi er nok mange der husker de overfyldte parkeringspladser ved XL Byg og Davidsen og måske ikke helt kan forstå hvorfor det var så vigtigt for så mange mennesker at komme ud at hente byggematerialer lige netop på det tidspunkt hvor Coronaen rasede.
Michael kommer her med sit bud på årsagen: ”Mange var hjemme pga nedlukningen, enten fordi de skulle arbejde hjemmefra. Eller fordi deres arbejdsplads simpelthen var lukket ned. Det har betydet at de pludselig fik noget ekstra tid ’foræret’ og måske også fået overskud til at få lavet nogle ting på deres husprojekter, som de ikke tidligere har kunne se sig ud af og hvornår de skulle kunne nå det.
Vi var desuden så heldige at vejret artede sig virkelig godt i den periode, hvor Danmark blev lukket ned. Så det var perfekt for dem som havde planer om bl.a at lægge tagpap på hjemme hos dem selv. Så det er nok helt naturligt at man vælger at få klaret sådanne projekter, når nu man får muligheden for det.”
I ISOLAs ånd
Under Corona-nedlukningen opdagede de hos ISOLA at de faktisk kunne optimere deres fysiske mødegange en del mere end hidtil. De blev tvunget til at planlægge meget mere. Og det viste sig at det gav et meget bedre output for begge parter – og det er lige i ISOLAs ånd.
Så når der nu afholdes møder, er det noget mere effektivt. Hvilket frigiver ekstra tid til andre opgaver.
Det betyder for ISOLA, at der er kommet noget positivt ud af Corona-nedlukningen, og har bl.a. givet virksomheden en anden måde at se på deres mødeaktiviteter på. Men det har også givet ISOLA en vigtig viden omkring deres kunders købeadfærd, som de vil kunne bruge sidenhen i deres handelsstrategi.
Men selvom det er gået godt for ISOLA under Coronapandemien, håber Michael naturligvis ikke at der kommer en ny omgang til efteråret.
”Jeg håber på det bedste for alle de virksomheder som allerede har lidt store tab i denne her periode. Og vi må alle gøre det der skal til, for at der ikke skal starte en ny omgang Coronapandemi ” afslutter Michael.