Portræt af en Videnparker – Jeannette Refstrup / Strup&Strup
At være virksomhedsejer er ikke altid ’bare’ at eje en virksomhed. Sommetider skal der mere til for at kunne opfylde sine kunders behov og ønsker. Og sommetider skal der også ske noget mere, for at virksomheden rykker sig.
Jeannette Refstrup – den ene halvdel af kommunikationsvirksomheden Strup&Strup er netop en af disse virksomhedsejere, som har taget det næste skridt til at forbedre sine egne kompetencer. Som både gavner virksomheden og deres kunder.
Hun har netop bestået eksamen, og kan nu kalde sig ’Executive Master i Corporate Communication’. Hun har taget uddannelsen fra Aarhus BSS.
Denne uddannelse dækker bl.a. over ledelse af kommunikation, om forandringskommunikation, om issues management og krisekommunikation samt om branding.
Årsagen til at ville dygtiggøre sig på netop dette felt, er fordi det er en overbygning på Jeannettes oprindelige uddannelse som journalist. Dengang var det en udpræget praktisk uddannelse, så den akademiske tilgang har været vigtig for Jeannette at få med.
Med den nye uddannelse kan Jeannette tilbyde Strup&Strup’s kunder en strategisk viden på et højt niveau. Og på den måde være med til at udvikle deres forretning.
At være studerende, en del af en familie og virksomhedsejer på samme tid
Det har været en travl og krævende periode for Jeannette, hvor hun både har skulle passe studier, familie og hendes virksomhed på samme tid. Hun har skulle tygge sig igennem et pensum på 3000 siders forskningslitteratur på primært engelsk pr. halvårlige semester.
Der ud over har hun skulle deltage i 2 internater, 2 seminar-dage og 2 læsekredsdage OG lige en eksamensopgave til afslutning af hvert semester. Hun afsluttede hele uddannelsen med en masterafhandling.
En presset kalender
Jeannette fortæller at på trods af travlhed og sommetider en NOGET presset kalender, har det været utroligt interessant, lærerigt og udviklende at tage uddannelsen. Det har været nogle meget kvalificerede undervisere ’over hele linjen’.
Med begejstring i øjnene fortsætter Jeannette: ’Ud over den mere almindelige undervisning, blev der det første år fløjet en amerikansk gæsteunderviser ind. Han skulle lære os noget om forandringskommunikation. Det andet år rejste alle os studerende en uge til Baruch College i New York. Her var der blandt andet fokus på krisekommunikation’.
For at alle dele i hendes liv har kunnet gå op i en højere enhed, fortæller Jeannette at det har krævet en bevidst prioritering og en meget fleksibel familie.
‘Mine drenge var 11 og 13, da jeg begyndte på studiet. Så de var blevet selvhjulpne. Der er mange ting, jeg har fravalgt i de her år. Og der er også nogle ting, hvor “godt nok”, har været godt nok. For eksempel hus- og havearbejde’ fortsætter Jeannette.
På spørgsmålet om hvad hun mener at have fået ud af at tage en overbygning på hendes oprindelige uddannelse, svarer hun glad: ’Jeg har fået en meget stor værktøjskasse til strategisk kommunikation. Så vi i langt højere grad kan tilrettelægge vores kunders kommunikation alt efter hvilke forretningsstrategiske mål den skal støtte’. Og i samme åndedrag fortsætter hun: ’ Jeg kan virkelig anbefale andre selvstændige til hele tiden at udvikle deres viden, færdigheder og kompetencer. Om det er via en uddannelse eller lignende er ikke det vigtige. Bare det at have viljen og lysten til at udvikle sig og tilegne sig ny viden, så er man godt på vej.’
Fremtidsplaner
Det har helt fra begyndelsen af uddannelsen været meningen at Jeannette skulle omsætte den nye viden til praksis. De 2 ejere af Strup&Strup (den anden halvdel er Gitte Glibstrup red.) er netop ved at skrive en bog. De er nemlig rigtig gode til at binde strategi og praksis sammen. Fordi de både har den tunge strategiske viden og det praktiske håndværk. Det er jo et super godt udgangspunkt for en bog.
Samtidig er Jeannette ikke den eneste i virksomheden der har videreuddannet sig: Gitte Glibstrup tog sidste år en bestyrelsesuddannelse på juridisk fakultet på Aarhus Universitet. Så begge damer er vældig godt klædt på til deres videre færd i virksomhedslivet. Og samtidig være et kæmpe aktiv for deres kunder.
På spørgsmålet om hvad Jeannette vil ofre for hendes og Gittes virksomhed, svarer hun prompte: ’ Gitte og jeg er enige om at det er vigtigt for udviklingen af både os selv og vores virksomhed at investere både tid og penge i at uddanne sig. Vi er begge sikre på at det er den bedste investering vi kan gøre for at kunne tilbyde vores kunder den bedste service – og det er jo den vi skal leve af’ slutter Jeannette med et smil.